ورق فولادی چیست؟

 

ورق آهنی، یک ورق مسطح است که از ترکیب آهن با آلومینیوم، استیل، و … در حالت مذاب و به روش‌ نوردگرم یا نورد سرد تولید می‌شود. معمولاً این ورق های آهنی را برای سهولت در حمل و نقل و استفاده به صورت رول و کلافی شکل می‌دهند.

ورق‌های فولادی به روش نورد تولید می‌شوند، در روش نورد از غلتک‌های بزرگ و عریضی استفاده می‌کنند و شمش‌های فولادی را از بین آن‌ها عبور می‌دهند. رفته رفته فاصله‌ی میان این غلتک‌ها را کم و کمتر می‌کنند تا در نهایت ضخامت شمش‌‌های فولادی به مقدار تعریف شده‌ی کاهش یابد. در روش تولید نورد سرد، شمش‌های فولادی طی فرآیندی سرد تحت فشار و کشش تولید می‌شوند. دستگاه‌های نورد سرد از 2 غلتک کار و 4 غلتک پشتیبان برای شکل دادن به شمش‌های فولادی استفاده می‌کنند. غلتک‌های کار وظیفه‌ی تحت فشار قرار دادن شمش و کاهش ضخامت آن تا رسیدن به اندازه‌ی مورد نیاز را دارند. غلتک‌های پشتیبان اما وظیفه‌ی نگهداری غلتک کار را برعهده دارند تا مانع خم شدن آن‌ها شوند.

در روش تولید نورد گرم، شمش‌های فولادی طی فرآیندی گرمایشی با میزان دمای 1400 فارنهایت تحت فشار و شکل دهی قرار می‌گیرند. ورق‌های تولید شده به روش نوردگرم براساس ضخامت به دو نوع فویل (برگ یا شیت ) با قطری بین 16/1 تا 16/5 اینچ و پلیت با قطری بیش از 6 میلیمتر تقسیم می‌شوند.

انواع ورق فولادی در ایران توسط کارخانجاتی چون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین، فولاد کاویان و فولاد گیلان تولید می‌شود.

یکی از پرکاربردترین مقاطع در آهن آلات در صنایع مختلف ورق فولادی می باشد. از آنجایی که عنصر آهن به دلیل مقاومت، استحکام و خواص مطلوب خود کارایی زیادی در صنعت دارد، ترکیبات آن با دیگر فلزات نیز می‌تواند منجر به ساخت قطعاتی سودمند و کاربردی شود.

یکی از این قطعات ورق فولادی است که به صورت گسترده در صنایع مختلفی از خودروسازی، کشتی سازی گرفته تا صنایع ساختمان و تانکر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.ورق آهن آلیاژی بر پایه آهن است که با فولاد، آلومینیوم، استیل و .. ترکیب شده و به روش‌های نورد گرم و یا سرد تولید می‌شود.

محصولضخامت (mm)حالتعرض (m)قیمت (تومان)
ورق سیاه پابرش 2رول ST371.2520,642
ورق برشی st372.5شیت1.3020,733
ورق برشی st525شیت6*1.520,779
ورق سیاه پابرش 10رول ST371.2520,779
ورق سیاه پابرش 2.5رول ST371.520,825
فهرست